Борис Бегъмов за „Дунав Ултра“: как едно велоприключение на трима приятели се превърна в най-популярния веломаршрут в България
Днес ви срещаме с Борис Бегъмов – основателят на най-популярния туристически веломаршрут у нас „Дунав Ултра“. Почти през целия си живот в зряла възраст се занимава с предприемачество. Има изключително разнообразен кариерен път – през годините е бил главен готвач, собственик на ресторант, музикален продуцент, журналист, фотограф, медия и маркетинг експерт и управител на компания в сферата на мобилните технологии. През 2014 г. стартира личното предизвикателство „Дунав Ултра“ – едно екстремно велосипедно приключение, за чиито история и развитие ще разберете повече от редовете по-долу.
Тази година „Дунав Ултра“ навърши 10 години. Как се зароди идеята за реализирането на проекта и каква е мисията, която стои зад осъществяването му?
„Дунав Ултра“ се зароди спонтанно като част от желанието за лична промяна. Но еволюцията на този проект е несъмнено свързана с личния ми опит, придобиван през годините в различни сфери. Натрупванията позволиха първо идеята да се трансформира от малко приключение на трима приятели в реално действащ прототип и модел – нагледно портфолио за възможната икономическа перспектива на огромен по мащабите си регион.
Неизменно за мен развитието на проекта „Дунав Ултра“ винаги е било водено от убеждението, че дребният частен и семеен бизнес, съчетан с ангажираността от страна на местните общности и стимул от държавата, е основата – гръбнакът за успешното развитие на подобен модел. Разбира се, когато се споменава бизнес, през призмата на „Дунав Ултра“ всичко това е обвързано с грижа към природата и съзидателност спрямо околната среда. „Дунав Ултра“ е екосистема, която дефинира нов стандарт и добавя стойност в качеството на живот в нашето общество на фундаментално ниво.
Какви бяха трудностите, през които преминахте при създаването на „Дунав Ултра“?
Винаги съм приемал трудностите като неизменна част от пъзела на живота – нещо като водата, която по естествен начин си прокарва път между скалите. Чисто практически, за „Дунав Ултра“ беше ключов момент, когато българи припознаха идеята, че преминаването по маршрут в този регион, е интересно преживяване. Преди „Дунав Ултра“ поречието на Дунава в България не представляваше абсолютно никакъв интерес за пътешестващи на велосипед от България – бяхме на кота абсолютна нула. До този момент местните по Дунава виждаха преминаващи колоездачи от най-различни страни, но езиковата бариера им пречеше да се запознаят с естеството на това преживяване, да вникнат в смисъла на този вид пътешествие и да осъзнаят собствената си уникалност, за да я трансформират във възможност.
Друг изключително важен момент, е, че успяхме да свържем в един общ туристически продукт поречието на Дунав и Добруджа, което, ако за населените места по Дунава е естествена даденост заради реката, то за региона на Добруджа е изключителен шанс.
След 10 години целенасочена работа на неизброим брой местни хора, доброволци, общини, организации и частни компании „Дунав Ултра“ се намира на стартовата линия за бъдещо лавинообразно нарастване на интереса към маршрута. Ако позволите да използвам метафора – в момента навлизаме в тинейджърските години на „Дунав Ултра“, като вече сме научили всички базисни уроци и сме готови да надградим започнатото, за да съградим новата визия за този изключителен регион.
Не остава незабелязано, че брандът се развива към нови хоризонти – миналата година представихте своя бира. Целогодишно ли продуктът може да бъде намиран на пазара?
За нас бирата “Dunav Ultra” освен бизнес възможност е най-вече важен комуникационен канал. Това е един продукт, който позволява разпознаване на марката, привнася добавена стойност на идеята и по алтернативен модел популяризира маршрута. Всяка година бирата се появява през пролетта и се настанява в региона заедно с колоездачите, щъркелите ако щете – и се свива през зимните месеци в очакване на новия сезон.
Бирата “Dunav Ultra” е начин още преди началото на лятото да започнем комуникация със собствениците на заведения, на малки хотели и къщи за гости, които я предлагат. Да научим какво ново се случва наоколо, да разберем за очакванията и проблемите на местните хора, да имаме повод да почерпим някого и да го присъединим към идеята, давайки му възможност да се присъедини към мрежата и да печели. За нас бирата “Dunav Ultra” е още един рекламен канал, като отбелязваме местата, които я предлагат в нашето мобилно приложение. Разбира се за нас е важно да доставяме качествен продукт – затова държим бирата “Dunav Ultra” да е в най-високия сегмент на качествено лятно пиво.
Нещо ново за пазара е и комплектът за приключения на „Дунав Ултра“, както и споменатото вече мобилно приложение. Разкажете ни малко повече за тях.
Комплектът „Приключение Дунав Ултра“ e начин всеки желаещ да премине по маршрута „легално“ в свободно избран период на годината и да се сдобие със сертификат. За целта всеки може да си поръча от нашия сайт физически комплект, който съдържа различни материали и упътване за посещение на едни от най-интересните места по маршрута. С комплекта доставяме и персонална карта с код, който може да се отключи функционалност в мобилното приложение “Dunav Ultra”. Там вече може да се отбелязва със селфи посещение до специално селектираните от нас места, а събирайки всички снимки – пътешественикът се сдобива със сертификат.
Освен че ежегодно разиграваме томбола с награди измежду всички притежатели на сертификат, последният е важно свидетелство, че подкрепяте нашата кауза за популяризирането на над 110 населени места по маршрута.
В мобилното приложение “Dunav Ultra” е събрана и сегментирана голяма по обем полезна информация, която на практика служи като персонален пътеводител по маршрута. Така всеки сам може да организира приключението, по начин и с бюджет според желания и възможности. Самото приложение и връзката му с комплекта „Приключение Дунав Ултра“ е иновация не само на регионално, а и на международно ниво. В това успяхме да се убедим по-рано тази година по време на ежегодната конференция на Евровело в Измир, Турция, където бяхме специално поканени от Европейската федерация по колоездене, да представим маршрута.
Бъдещето на „Дунав Ултра“ като бизнес модел е именно в надграждането на приложението като „жива“ платформа, която потребителите да използват ежедневно. Според предварителния план, в средата на следващата година ще представим концепцията как ще се случи това…
През месец октомври маршрутът „Дунав Ултра“ беше включен в топ 50 на най-добрите дестинации за пътуване за 2024 г. на изключително популярния туристически пътеводител “Lonely Planet”? Разкажете ни повече за това.
Комуникацията ни с “Lonely Planet” започна месец преди това, след като стана ясно, че техният екип е направил внимателно проучване на маршрута и дейността ни през годините. Бяха заинтересувани от приключенския дух на преживяването, от възможността за посещение на малките населени места, от това доколко е развита мрежата от къщи за гости и от списъка на „100-те Дунав Ултра забележителности“ по маршрута. Предвид колко значими са “Lonely Planet” в бизнеса с пътешествията, ние бяхме поласкани от интереса, но включването ни в специалната селекция за най-добри дестинации за пътуване за 2024 г. надмина всичките ни очаквания.
На практика маршрутът „Дунав Ултра“ влиза като поддържащ туристически продукт на очакваното сертифициране от страна на ЮНЕСКО на т. нар. Дунавски Лимес (границите на Римската империя, която следва поречието на река Дунав).
Приемам, че включването на „Дунав Ултра“ в най-добрите дестинации за пътуване за 2024 г. на “Lonely Planet” е онази доза късмет, която е необходима на една идея да се открои по-ярко, за да предизвика интереса на потребителите. Погледнато от перспективата на региона по поречието на Дунав в частност, а и за България като цяло – това е изключителна възможност за всеки, който има отношение към сферата на алтернативния и приключенски туризъм.