Брайън Белфорт: Как да сме по-успешни и ефективни без да губим излишна енергия

Брайън Белфорт: Как да сме по-успешни и ефективни без да губим излишна енергия

Брайън Белфорт е предприемач и инвеститор, има участие в създаването на четири компании и стартъп-и. В този текст Белфорт дава полезни съвети за това как да се развием като личности като да бъдем по-ефективни в ежедневието си и постигнем по-лесно целите си. Ето какво разказва и съветва успешният предприемач:

***

Още от дете имам проблем и се чувствах уморен. На детските партита бях първия, който заспиваше. В по-зряла възраст започнах да си правя редовни кръвни изследвания, за да съм сигурен, че всичко е наред. Отговорите на лекарите винаги бяха, че съм напълно здрав и просто имам нужда от повече сън в сравнение с другите хора.

По-късно започнах работа в стресовия и взискателен свят на стартъпи. Тогава осъзнах, че ще трябва да съхранявам и управлявам по-добре енергия си и по-конкретно умствената си енергия. През последните пет години прочетох безброй книги, опитах множество добавки, експериментирах с различни диети и промених дневните си навици в опит да увелича максимално умствената си енергия (възможности) и да съм по-ефективен.

Следва обобщение на това, което ми помогна да съм по-ефективен. Първо ще обясня седемте основни принципа, които следвам в ежедневието си и след това ще илюстрирам с примерна дневна програма, за видите тези принципи на практика.

1-ви принцип Добра физическа форма

Добрата физическа форма  е основата (или извора) на вашата умствена енергия. Ако се храните с неподходяща храна, имате наднормено тегло и като цяло не сте физически здрави няма как да очакваме и мозъка ни функционира правилно. Не е нужно да тренираме или приличаме на Айрънмен (Ironman), но общото физическо здраве и форма е началото. Подходящата диета е съществена част от добрата физическа форма. Има определени храни, които служат като гориво за мозъка и други, които са неподходящи и ви карат да се чувствате уморени, нефокусирани и летаргични. 

2-ри принцип Мислете за мозъка си като за мускул

Точно както при другите части от тялото, мозъкът ви също се нуждае от гориво, за да работи, упражнява или  възстанови. Хората забравят това, защото връзката между упражнения (гориво) почивка и ефекта върху мозъка  е по-непряка отколкото при физическите и прояви. Ако тренирам редовно във фитнеса, ще почувствам ефекта върху бицепсите си много по-ясно. „Упражненията” за мозъка и резултата от това по-трудно се забелязват.

3-ти принцип – Работни цикли и почивки

Нашата физиология е проектирана да работи на цикли (спринтове) и почивки (или по-образно казано – на върхове и равнини). Сънят ни също преминава през различни цикли – от дълбок до лек сън. Сърцето ни бие и след това почива. Дробовете ни вдишват и след това почиват. Научните проучвания показват, че за да постигнем максимална издръжливост, е по-добре да работим активно на по-малки циклкли (или спринтове), последвани от кратки почивки, а не да разчитаме на  дълги „работни” маратони. Тук има два ключови момента:

  1. Баланс

За да увеличите максимално продуктивността си, трябва да редувате периодите на активна работа с почивки. Ето защо прекаляването със съня е също толкова нездравословно, колкото и твърде малко сън. Затова съща така трябва да ядем по-често и по-малко през деня вместо да се храним няколко пъти на ден, но обилно.

  1. Интеграция

Второто ключово нещо е да планираме работата и ангажиментите си като поредица от постоянни спринтове и почивки, както на микро (ежедневно), така и на макро ниво. Интегрирайте принципа на спринтове и почивки при хранене, упражнения, срещи, работа и др.

4-ти принцип – Ред на действие

Различните видове задaчи консумират различни количества енергия. Във фитнеса обикновено увеличаваме максималната тежест, която можем да повдигнем с упражнения. Моят съвет е първо да се направят упражнения, които изискват най-много енергия и след това ще се насочим към тези, които изискват по-малко енергия.

Същото се отнася и за умствените задачи. Различните видове умствено натоварване изискват различни количества енергия. Добре е да приоритизирате и подредите задачите, които изискват най-много енергия в по-ранните части на деня (обикновено сутрин). Тогава повечето хора са по-енергични. За следобед е най-добре да останат задачите, които изискват най-малко количество енергия. Това ще ви помoгне да увеличите продуктивността си като цяло. В долния край на енергийния спектър са задачите, за които не е необходимо толкова мислене  (т. е. копиране, подписване на писма/изпращане на факс и т. н.) В горния край на спектъра на енергийните нужди са задачи, които изискват повече мислене – т. е. трябва да приоритизирате. 

Редът на действие може да бъде много различен при различните хора. Един тип задача може да бъде голям консуматор на енергия за един човек и малък за друг. Например за себе си открих, че писането е много енергийно изискваща задача за мен. Поради тази причина предпичитам да пиша сутрин. Но познавам и други хора, за които това е сравнително лесна задача. Обърнете внимание на работата, която изисква да вложите повече усилия и тази, която е по-малко изискваща и постепенно ще научите какво работи за вас.

5-и принцип – Изградете си навик

Рутината е от решаващо значение не само за по-успешната работа, но и за увеличаване на умствената енергия. Нашият мозък непрекъснато търси преки пътища и начини за пестене на енергия. Ето защо когато за първи път се учим да шофираме, това изисква много концентрация и умствена енергия. С течение на времето обаче това действие става почти автоматично. Колко от вас пътуват до работа и си спомнят за 30-минутното си шофиране?

Изграждането на рутинни, повтарящи се процедури помага на мозъка да изпълни дадена задача с минималното количество енергия. Ако някога сте имали стриктен график за лягане вероятно сте виждали това в действие. Като лягате и ставате по едно и също време всеки ден тялото ви изпада в ритъм и става много по-лесно да заспите и да се събудите в определените часове.

Това работи с други видове задачи. Добър пример е писането. Почти всеки топ писател препоръчва да  се отделя определена част от деня за писане и то всеки ден. С други думи – изградете си навик. С течение на времето мозъкът ви научава, че определено време през деня е „време за писане“. Става много по-лесно да влезете в режим на писане и да си свършите работата.

6-и принцип – Групиране

Работата по различни задачи изисква много умствена енергия. По принцип трябва да „нулирате” (или превключите) мозъка си всеки път, когато преминете към нова задача. Задачите, които са малки, разсейващи работния процес и предполагат промени на контекста, трябва да бъдат събрани в една група. Ето защо повечето експерти, които се занимават с повишаване на производителността и ефективността, препоръчват да се определят определени часове през деня за неща като имейл. Целта е тази дейност да се извърши на една партида и да не се прекъсва работния процес като отговаряме на непрекъснато идващите мейли. Другият препоръчителен съвет е да изключим известията, които може да изискват превключване на контексти/задачи.

7-и принцип Проактивен и целенасочен

Открих, че има две неща, които ми причиняват стрес и намаляват умствените ми възможности.

1. Усещането, че не знам какво трябва да правя и постоянното мислене за това как да се справя със ситуацията.

2. Усещането в края на деня, че не съм постигнал това, което трябваше / исках да постигна.

Открих, че тези две чувства обикновено са резултат от това, че прекарвам времето си в реакция към нещата, които идват по пътя ми вместо да съм проактивен по отношение на нещата, на които действително са ми приоритет и действително изискват моето време. В резултат на това се опитвам да бъда толкова проактивен, колкото мога както на ежедневно ниво, така и на макро ниво.

Източник: How I Design My Day To Maximize Mental Energy

Относно автора

Призни

Призни разказва неразказаните истории от Северозападна България.


Още новини