Юлиана Дечева от „Америка за България”: Иска ми се Северозападна България да присъства на световната туристическа карта

Юлиана Дечева от „Америка за България”: Иска ми се Северозападна България да присъства на световната туристическа карта

В последният ден от месец юли 2020 г. станаха ясни победителите в конкурса на програмата „Развитие на туризма в Северозападна България”. Чрез нея Фондация „Америка за България” търси проектни предложения, които да допринесат за развитието на Северозападна България като привлекателна туристическа дестинация с активни и жизнени местни общности.

Юлиана Дечева участва в подбора и класирането на проектите. Тя е част от екипа на Фондация „Америка за България” от 2014 г. В момента е програмен експерт в областта „Културно-исторически и природен туризъм”.

Юлиана има бакалавърска степен по Реклама от Нов Български Университет и магистърска степен по Международен събитиен мениджмънт в London Metropolitan Univerity.

Какви бяха първите ти впечатления за Северозапада, кога попадна там и къде?

Имам лична история със Северозапада и по-конкретно с Дунав, от където са и двете ми баби, така че няма как да не се чувствам свързана по някакъв начин с региона. От гледна точка на работа, първите ми впечатления бяха от най-голямото тракийско съкровище от Рогозен в Регионалния исторически музей във Враца, което е удивително. Огромният и необятен Врачански Балкан още на влизане във Враца. Морето от планини, което се вижда от Очин дол. Вратцата, която отваря врати към величествените скали, сякаш попадаш в приключенски филм, с невероятен декор, в който зад всеки ъгъл те очакват нови и спиращи дъха гледки. И не спирам да се удивявам и откривам нови неща всеки път, когато се връщам. Преди две седмици бях в Белоградчик и всеки път оприличавам нови чудати фигури на Белоградчишките скали, за първи път посетих пещерата Венеца, която намирам за много приключенска и красива.

Как решихте да създадете кампанията за малките проекти в туризма?

Конкурсът за развитие на туризма в Северозападна България е част от дългосрочната подкрепа на Фондация „Америка за България” за местните общности във Враца и региона. В резултат на обединените усилия на Фондацията, местната администрация, бизнеса и неправителствения сектор, през 2018 г. се създаде Обществен дарителски фонд „За Враца”, който има приоритет за развитие на туризма и младежки дейности в града. Така се роди и идеята за създаване на туристическата марка Open Vratsa, която на едно място да събира културно-историческите и природни богатства, събития, интересни места и истории на Враца и региона и да привлича туристи. След успешното стартиране на кампанията Open Vratsa, следващата стъпка беше да дадем възможност на хора от региона, които се занимават с туризъм, да доразвият вече съществуващи дейности или да предложат нови продукти, услуги и преживявания.

Дали имахте предварителни очаквания какви идеи ще ви бъдат подадени?

Тази програма е пилотна за Фондация „Америка за България” и не очаквах, че ще предизвика такъв интерес, но когато получихме 145 предложения останах изключително впечатлена, не само от количеството, но и от качеството на проектите.

Кое те впечатли от подадените предложения и имаше ли изненадващи „находки”?

Най-много ми хареса това, че имаше проекти, свързани с преживявания. Това са нов тип продукти и услуги, които стават все по-популярен и търсен начин за опознаване на една туристическа дестинация и правят пътешествието на всеки незабравимо.

Какво предстои сега пред вашия екип като бъдещи усилия в региона?

Първото нещо, което предстои е да съберем онлайн представители на десетте одобрени проекта. Фондация „Америка за България” работи за създаване на партньорство между организациите, които подкрепя. Целта на тази среща е да създадем общност от организации и хора, които споделят опит, идеи и възможности за съвместна работа.

Планирате ли да подкрепяте местните общности с подобни малки проекти в туризма и в други части на страната?

След значителния интерес към първия конкурс, планираме да направим втора сесия, но за това ще ви информираме допълнително. Може да ни следите във Facebook, LinkedIn, Instagram.

Как си представяш Северозападна България след 5 години?

Представям си Северозападна България пълна с български и международни туристи, привлечени от природата, културното наследство и историята на региона и от възможностите за приятно прекарване на времето – велосипедни маршрути, скално и планинско катерене, водни спортове, кулинарни турове и други преживявания. Вярвам, че проектите, които сега подкрепихме, ще се развият и ще предоставят това на посетителите. Иска ми се Северозападна България да присъства на световната туристическа карта, защото този регион заслужава да се види от все повече туристи.

Какво не те питахме, а държиш да споделиш?

Покрай работата ми в Северозападна България се оказа, че има много българи, които не са посещавали региона. Искам да отправя покана към тях да планират пътуване до Северозападна България, защото ще останат очаровани от богатото културно-историческо наследство и уникалната природа.

Относно автора

Гавраил Гавраилов

Гавраил е доктор по социология, преподава социално предприемачество и активизъм в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Придобива бакалавърска степен по политология и магистърска по приложна психология в родния си град Пловдив. Има опит като журналист в БНР от 2019 г. (автор на рубриката „Има ли мегдан“ по „Хоризонт“ и сътрудник в „Христо Ботев“). Има интереси в различни сфери - спорт, туризъм, културно наследство, социални услуги, политически процеси, граждански организации. Автор на пет книги за България - две от тях за селски туризъм и една за Дунавска България. Бивш изпълнителен директор на Организация за управление на Тракийски туристически район. Все още трудно говори на езика на пустиняците, но поне разбира какво му се казва.

Прочетете и другите материали на автора тук