Нарисувай ми мечта: Как учениците в Берковица помогнаха за създаването на собственото си пространство за учене и игра
Училище, в което учениците остават след училище, връщат се през лятото и очакват с нетърпение началото на учебната година. Звучи невероятно, но съществува и екипа на „Призни” го откри в Берковица. В следващите редове ще ви разкажем за Центъра по природни науки и предприемачество, което се приютява в училище „Никола Вапцаров”, за бъдещите планове, защо трябва да мечтаем смело и как работата превръща мечтите в реалност. Повече за новаторското училище, за състоянието на образователната система и има ли наченки на истинска образователна реформа може да научите от интервюто с директорката Катя Василева (линк към интервюто).
Място за почивка, изява и творческа свобода
Центърът по предприемачество и природни науки е една от осъществените мечти не само на учениците, но и на изключително дейния и напредничав екип на 1-во ОУ „Никола Вапацаров”. Той отваря в края на 2018 г. и е резултат от двугодишни усилия. Пространството е свободна територия. Средата не е стерилна като в повечето училища, а цветна, уютна и лишена от стрес. Там децата имат свободата да вършат всичко, което е забранено в повечето училища – да пишат по стените, да се катерят, да се люлеят, да лежат и променят интериорния дизайн по тяхно усмотрение. Учебните зали се преобразуват според нуждите на предметите, има и мултимедия.
Споделената отговорност
Това е мястото, където учениците се учат и на отговорност. Заедно с учителите те споделят грижата за домашните, или в случая училищните животни. Учениците полагат грижи за обитателите на двата терариума – два гущера и една змия, има и аквариум. На стената пък има цяла нарисувана екосистема, където художник е изобразил цяла сложна система на влажни зони и техните обитатели.
Смелите сбъдват мечти
На главния вход на училището ни посреща снимката и спомена за Таня Славова, която е имала ключовата роля за създаването на новаторското учебно пространство. „С Таня мечтаехме смело, а когато човек мечтае смело мечтите му се сбъдват”, споделя директорката Катя Василева. На принципа на пробата и грешката екипът на училището участва в писането на десетки проекти, кандидатстват по различни програми. Пишат проектите след учебно време, когато училището утихва и късно вечер. За правилната стратегия при кандидатстването проекти научават по трудния начин. „Първата година година кандидатствахме към фондация Америка за България с изключително амбициозен проект за 200 000 лв. Кандидатствахме с големите училища и се оказа, че мястото ни не е там”, спомня си за трудното начало Катя Василева.
След по-внимателен анализ на пропуските екипът стигат до извода, че им е необходима нова стратегия и решават като за начало да започнат с по-скромен и в същото време по-силен проект – този път за 50 000 лв. Кандидатстват заедно с около 300 училища от цялата страна. След първоначална селекция за отбрани 45 проекта, сред които и този на берковското училище. Техния проект достига до следващия етап – неговата защита, където трябва да убедят финансиращата организация, че могат да го изпълнят. В крайна сметка училището получават една трета от реалната сума, необходима за осъществяването на амбициозния център. Останалата част от парите събират благодарение на общите усилията на цялата педагогическа колегия, правят благотворителни концерти, събират дарения от български фирми.
Ученическото участие
Самите ученици имат ключова функция и участват в направата на центъра от самото му създаване. Те помагат с идеи за дизайна и организирането на пространството. Архитекти, които са избрани с конкурс, се консултират с учениците за дизайна на пространство. „Питаме учениците какво искат да се случи и тогава започнахме промяната. Водещи в този проект бяха учениците, те нарисуваха техните мечти, ние просто ги реализирахме”, така обобщава работния процес още директорката на училището.
Училищната управа не очакват бум на химиците и биолозите в берковското училище. За тях много по-важно е, че вече се забелязва по-голямо желание сред учениците да учат предметите, свързани с природни науки и да прекарват повече време в центъра. Причината е, че експерименти по химия и биология вече са в пъти по-вълнуващи, а обучението минава на друго, по-практично ниво. В училищео не се залага на енциклопедичните знания, а на тяхната практичност, набляга се на функционалните, тези, които могат да ползват в реалния живот. “Преди това знаният бяха енциклопедични, научаваш повече факти и това означава, че се справяш добре. Докато вече нещата са променени, иска се да можеш да ползваш тези неща, които си научил. За фактите лесно можеш да бръкнеш в интернет и да намериш каквито ти трябват. Taка че промяната на обучението е другото към което се стремим. A това се случва много бавно”, така обобщава нуждата от промяна в учебната програма Катя Василева.
Интерес към центъра вече показват педагози и ученици от целия регион. На официалното откриване на центъра присъстват много директори. Центърът е популярно място и сред ученици от други градове ученици, които често идват по собствено желание със съученици след като са го видели в онлайн пространството. Пространството e отворено целогодишно за деца от цялата област. За разлика от повечето училища, центърът не остава празен дори през лятото. Тогава посещава предимно от деца от други населени места, които прекарват ваканцията си в Берковица – включително София и други градове.