За намигването на „Пустиняк”-a
Ние от „Призни” харесваме да пишем за предизвикателства – бизнеси, хора, каузи и инициативи. Още повече ни допада да споделяме с вас разказани и неразказани истории за хора, които вярват, популяризират и развиват по свой начин Северозапада – както неговата културна, така и материална среда. Затова днес ще ви разкажем за едно според нас изключително успешно бизнес начинание, което носи духа, житейската настройка и философията на Северозапада. Ще си говорим за бира и то за бирата на Северозапада – „Пустиняк”.
В началото бе името
Година след пускането на пазара бира „Пустиняк” се разпространява далеч извън географските очертания на Северозапада. За това сравнително кратко време екипът, който стои зад марката, може да се похвали със завидна фен група и верни последователи. Бира „Пустиняк” има своята предистория, чието начало води до приключението „Не е важно да си як, важното е да си пустиняк”. Зад Facebook страницата, сайта, а вече и зад марката „Пустиняк” стоят Илия Илиев и Симеон Атанасов. След големия успех на групата „Не е важно да си як, важното е да си пустиняк” Илия и Симеон започват да мислят за собствен продукт, който да материализира целия заряд на думата „пустиняк”. Закачлива и позитивна, „пустиняк” е една от малкото конвертируеми думи от Северозапада в цялата страна. „Думата с нейната широта на значението и е нещо, което у всеки предизвика усмивка”, споделя Илия. Именно намигването се оказва ключово за успеха на бира „Пустиняк”, която в момента се разпространява в над 1000 обекта в цялата стана.
Едно обаждане и няколко дегустациии по-късно
И докато проектът за бъдещ продукт все още е в зародиш, идеята за бира с името „Пустиняк” вече узрява в Лом. Илия и Симеон получават обаждане от Ломско пиво с предложение за срещa, която по-късно прераства в сътрудничество. „Не бяхме запознати с дейността на пивоварната, а тя се оказва една от най-добрите в страната, с наистина качествена бира”, споделя Илия първите си впечатления от срещата на им с представители на старата пивоварна. В духа на Северозапада след няколкодневно проучване и дегустация и Илия и Симеон припознават идеята за общ продукт с марка „Пустиняк”. На място в пивоварната откриват и стари рецепти на 70-80 години, които по-късно служат за направата на бъдещата бира. „Бирата ни няма царевичен грис и не е газирана изкуствено, а е бавно отлежала, естествено газирана, съставена от вода, малц, хмел и мая и произведена изцяло по Закона за чистотата на бирата от 23 април 1516 г. – “Reinheitsgebot”, подчертава Симеон. Следва изключително успешно партньорство. Ломско пиво произвеждат и дистрибутират бирата, а Илия и Симеон се занимават с популяризиране на продуктите и присъствието в сайтове и социални мрежи и всичко, свързано с разпространението на бранда.
Намигването на Пустиняка
„Този продукт е насочен към хората, които имат чувство за хумор, които разбират закачката и намигването на Пустиняка” споделят от екипа. Изненадващ е факта, че продажбите са най-много извън Северозапада. Илия изтъква няколко причините за това. Първата е свързана с факта, че много млади хора от Северозапада живеят от по-големите градове в цялата страна, но се чувстват свързани със своя край. Другото обяснение е все нарастващото търсене на качествени стоки, в това число и бира. „В момента в страната има глад за качествени, български продукти. Хората се ориентират, променя се мисленето на потребителите, особено младите”, отбелязват още от екипа.
„Бъзици” с кауза
За малко повече от година това намигване носи на екипа над 50 хиляди последователя във Facebook страницата на бирата. Това екипа отдава на непрекъснатото ангажирането на аудиторията със „бъзици” и нещо, с което дори големите бирени брандове със значителни бюджети за реклама трудно могат да се похвалят. „Рекламата не е свързана с много пари стига да знаеш как и какво да предложиш”, споделя Илия. Екипът споделя виждането, че добрата реклама е тази, която не само привлича нови потребители, но и убеждава лоялните потребители на конкурентните предприятия да направят нов избор.
„Противно на популярния мит, че рекламата се ограничава само до телевизия, радио и вестници, рекламата от уста на уста, социалнит мрежи, нашият опит показва, че организирането или спонсорирането на различни събития също работи добре за бизнеса”, допълва Симеон.
През последните години те подкрепят редица популярните и смислени за екипа проекти в социалните мрежи през годините, участват и организират редица партита и събития не само в Северозапада, но и извън него.
Без излишна скромност те споделят, че останалата част от успеха на Бира Пустиняк се дължи на неуморния труд на екипа и внимателното отношение към клиентите, които получават непрекъснато внимание и обратна връзка. „Работата е много, но трябва да обичаш това, което правиш и да му се кефиш. И така само за няколко месеца събрахме и над 6000 последователи в Instagram, никой не може да се похвали това”, споделят от екипа. Te не пропускат да положителните страни от работата в Северозапада: „Упорити сме много и трудно се предаваме, хората се борят, винаги са усмихнати и винаги ще седнат с приятели да се посмеят”, обобщава Илия.
Туризъм с бирен привкус
За Илия и Симеон успехът на техния продукт означава не само популяризиране на културата на Северозапада, но и финансова подкрепа за целия регион. „Това е нашия начин да подпомогнем Северозапада – Монтана, Лом, Видин, Враца и да се опитаме да върнем младите”, споделя Илия. Плановете на екипа на бира „Пустиняк” са още по-амбициозни и включват развитието на бирен туризъм в пивоварната на Ломско пиво. „Непрекъснато каним хората да дойдат, сами да видят и опитат, защото тук няма какво да крием и всички е истинско. Това няма как да се случи в другите пивоварни, където технологията е тайна”, уверява Илия. Биреният туризъм те виждат като хедонистичното допълнение към изключителната природа и възможностите за речен, пешеходен, вело, исторически и културен туризъм в района. „Бирената култура е култура, която тепърва ще развиваме”, обещават от бира „Пустиняк”.
Заедно с това Пустиняк екипът обещава и с нови бирени изненади съвсем скоро.