Какаляшка Box за предимствата да имаш бизнес с ръчно изработени изделия
Зад бизнеса на Какaляшка Box стоят две прекрасни дами, с които ще ви срещнем днес – Катерина и Миглена. Двете са като „ин” и „ян” – двете различни половини, които се допълват взаимно в едно перфектно цяло.
Миглена Младенова е на 36 години. Живее в село Челопек, общ. Враца. Бакалавър по аграрна икономика, завършила УНСС – Врачански стопански филиал. Образование: Магистър, „Международни проекти’, Стопанска академия „Димитър Ценов – Свищов. Координатор на събития и инициативи организирани от Сдружение „Фабрика за идеи” за област Враца. Земеделски производител; Притежава семейна ферма, в която се отглеждат овце.
Другата дама в този тандем – Катерина Стефанова на 34 години, родом от Белоградчик. В момента живее във Враца. По майчинство – майка на 2 деца, момченце на 6 години и момиченце на 11 месеца. В момента учи магистратура „Логопедия” в СУ „Св. Кл. Охридски”. Образование: Магистър филолог, специалност „Балканистика” от СУ „Св. Климент Охридски” От 2016 г. работи в Община Враца като младежки медиатор. Работата и е свързана с активирането и мотивацията на неактивни младежи.
Защо точно Какаляшка box – доста интересно име на един прекрасен проект. Разкажете ни как започна всичко?
Историята на нашето запознанство започна преди 4 години, когато случайно, или не, се запознахме на едно събитие, организирано от Сдружение „Фабрика за идеи” във Враца. Идеята на събитието беше да свърже хората. Ее, и с нас така се случи. Впоследствие започнахме да работим заедно и така се зароди и нашето приятелство. И двете имаме афинитет към ръчно изработените творения и може би така се създаде Какаляшка Box, чиято основна идея е да създаваме подаръци с емоция. Миглена и семейството й отглеждат овце в Балкана и оттам идва и основният ни ресурс – вълната. Идеята за името ни я даде един приятел на Миглена, мексиканец, който от дълги години живее у нас. „Търсехме дума , която да е характерна за региона на Враца и така този приятел предложи думата – Какаляшка. Според него тя е лесна за запомняне, поради наличието на много гласни звукове. А както и той казва: Какаляшка се римува с Пепеляшка. Затова решихме да използваме думата за нашия бранд. По този начин сме нестандартни и разпознаваеми.
Каква е вашата лична мисия с този бранд отвъд чистите бизнес цели и финансови показатели?
Да възродим една позабравена вече българска традиция – плъстенето и да „хвърлим” нова светлина върху вълната като покажем какви красиви предмети могат да бъдат изработени от вълна. С нея може да се „рисува” върху шалове, да се моделират различни животни, брошки, аксесоари, цветя, килими, абажури, декорации за стена и за дома. Като цяло, всичко което е необходимо е парче вълна, няколко специални игли и много въображение! Имаме идеята в бъдеще да организираме и творчески работилници, за да могат хората да се докоснат до магията на вълната.
Имат ли интерес хората към ръчно изработените продукти в наши дни? Кои са основните похвати, с които привличате вашите клиенти?
От личен опит можем да кажем, че последните няколко години, хората все повече се обръщат към ръчно изработените продукти. Пример за това са множеството базари, които се организират в цялата страна. Ръчно изработените предмети са не само уникати, но в тях има вложени освен материали и частица любов, която създава още по – голяма емоция на своите притежатели. Първите ни клиенти бяха наши приятели и познати, които и до сега са ни клиенти. Те са и най-големият ни коректив. Постепенно разширихме броя клиенти и излязохме от пределите на града. Чрез участието си в няколко базара и онлайн присъствие в социалните мрежи успяхме да спечелим много нови клиенти.
В момента изработваме сайт, през които хората да могат да пазаруват и онлайн. Целта на сайта ще е не само да стимулира покупки на нещата, които произвеждаме , а и да запознава клиентите със свойствата на вълната. Потребителите все повече търсят ръчно изработени местни продукти от естествени материали. А свойствата на вълната са много. Например тя регулира температурата на тялото и микроклимата на леглото, без значение от сезона. Тя произвежда топлина през зимата и поддържа тялото ви охладено през лятото, защото притежава уникалното свойство да „диша” запазвайки естествената температура на тялото.
Какви са предизвикателствата пред това да развиваш такъв бизнес в България и в частност – в Северозапада? А предимствата?
Предизвикателствата са преди всичко административни. В година като тази е цяло предизвикателство да развиваш какъвто и да било бизнес. Предимствата да имаш бизнес с ръчно изработени изделия са много повече от недостатъците. На първо място, работиш това, което ти доставя удоволствие и винаги си заобиколен от красиви предмети. В нашия случай, ние всеки ден практикуваме арт терапия, защото работата с вълна действа успокояващо на духа и тялото.
Освен с Какаляшка Box сте ангажирани и с организирането на срещи на предприемачите от град Враца, заедно със страхотните хора от „Враца Софтуер общество”. Как се роди тази идея?
Идеята дойде от Емо Кадийски от „Враца Софтуер общество”, който ни събра и сподели своите виждания. И така вече повече от година съществува Предприемачески клуб „Вдъхновители”. Това сдружение е създадено от млади хора, с различни интереси, но обединени от една обща цел – да обединят всички заинтересовани страни за развитието на предприемаческата среда във Враца. Предвид пандемията и сложната обстановка в страната, се наложи да прекратим за кратко провеждането на срещите.
Как протича едно такова събитие и на каква честота ги правите? Можем ли да кажем, че има изглед на формиране на някаква предприемаческа общност в града?
Един път месечно се организират неформални срещи под надслов „Успешни лидери споделят знания и опит”. Събитията са много интересни, защото срещат врачанската общност с известни, успели предприемачи, които разказват за своите успехи и перипетии в развитието на бизнеса си. Друго събитие, което Клуба организира в помощ на начинаещите предприемачи е „Вечер за бизнес контакти”, на което всеки може да намери съмишленици, бизнес партньори или да почерпи опит. Определено смятаме, че „Враца Софтуер общество” и споделеното работно пространства „Гнездото” са притегателни центрове, около който се сформира предприемаческа общност в града ни.
Какво според вас може да се направи, за да се стимулира още предприемачеството в региона?
През последните 1-2 години има доста инициативи, които подпомагат предприемачеството във Враца. Много ползотворни са курсовете на BASE. Друго, което може да се направи е местната власт да подкрепя предприемчиви хора, като създаде възможност за кандидатстване по проекти с улеснена процедура.
В кои сфери на икономиката виждате шанс за Северозапада да се наложи като доминиращ икономически фактор?
Най-силният коз за икономическо развитие на Северозапада е туризмът. Има толкова много потенциал в тази сфера, Само трябва да се обединят сили и да се изгради обща визия за развитие.
И за финал – споделете с нас какво хубаво нещо си пожелавате да се случи на Северозапада за Коледа.
Пожелаваме си много надежда в утрешния ден! Всеки да отвори душите и сърцата си за доброто! И не на последно място, много ни се иска да излезем от черните класации и за Северозапада вече да не се говори като за западнал регион!