Втори живот за старите бримки
Цвети-Слава за нас е супер жена, свръх човек или най-малкото изключителен млад и напорист човек с ясна мисия и цел. Добре, казахме го, а не го казваме често. Сега вече може да си отдъхнем и да споделим с вас какво я прави герой в нашите очи. Тя е едва на 19 години, но това не и пречи да проявява изключително силен предприемачески дух и да търси и предлага свои решения на сериозни социални и природни проблеми. Когато се чухме с нея преди няколко седмици не знаехме къде точно по трасето ще я намерим. Цвети-Слава работи на смени (и то дълги) и често пътува по маршрута Враца – София, учи дистанционно, но не от седмица – две заради обстоятелствата, а от години. Ние се свързахме с нея е с конкретна цел – да ни разкаже за Бримки (Brimkie) – нейния малък бизнес със социална кауза, но пък с големи амбиции. Или поне ние така го видяхме.
Бримки – с мисъл за природата и хората
Цвети – Слава и нейния скромен екип от още две жени изработват детски играчки, сувенири и домашни декорации, бижута, чанти и аксесоари, а отскоро и сапуни. Голяма част от изработените от „Бримки” продукти са направени от текстил втора употреба и прежда. Материалите – употребяван памук и текстил – купува след внимателно проучване на възможностите и в крайна сметка се спира на фабрика в Пловдив, която предлага достатъчно качествени материали. Така за направата на новите „бримки” не се използват нови продукти и материали, а се дава втори живот на стари такива, като това не е за сметка на качеството. Текстилът и евтините дрехи, които ни заливат, се оказват един сериозен процент от общия боклук не само в България, Европа, но и по света. За съжаление повечето отиват на сметището, но за щастие не са малко хората, които виждат в текстилния отпадък ресурс и възможност за създаване на нещо ново.
Социалният елемент
„Всичките ни продукти са изработени от дами в неравностойно положение – самотни майки, жени с увреждания, майки на деца с увреждания, жертви на домашно насилие или системен тормоз”, споделя тя. Засега освен нея в Бримки работят още две жени. „Първата дама срещнах съвсем случайно отидох да си купя прежда и тя се оказа точния човек”, споделя младия предприемач. На този етап не може да си позволи да наема хора, които нямат опит в плетенето. Цвети-Слава се надява в бъдеще да може да организира обучителни курсове, което ще позволи разшири продукцията си и да помогне на повече хора в неравностойно положение да се включат. А това е работа, която изисква много внимание и търпение. Няколко дни са необходими за изработката на един продукт, изработването на една играчка може да отнеме около три дни, което я прави наистина специална. Освен че има възможност да помогне на жени в трудна ситуация, награда за Цвети-Слава е и радостта в очите на децата при вида на новата им играчка.
Трудният баланс
За баланс между учене, работа и социално предприемачество трудно може да се говори. „Поддържам се на огромни количества кафе”, съвсем откровено си признава Цвети-Слава. За финансов баланс и плюс в сметката между приходи и разходи също все още не може да се говори. „Помага ми още ентусиазма и вярата в това, което правя”, допълва все пак тя. Нейната кауза Бримки вече набира популярност сред клиенти и социалните медии, на които тя разчита за рекламата на продуктите си.
Пожелай си нещо… и го изпълни
Как започва всичко? Всичко започва през лятото на 2019 г. Цвети-Слава отправя едно към себе си едно нетипична за рождения си ден пожелание – да основе собствена фирма и го прави. Прекарва 19-ия си рожден в усилена подготовка на стоки. За много кратко време тя успява да изготви и собствен бизнес план. За това й помага един курс по предприемачество, организирано от B4B Hub. „Не е страшно, необходима е само трезва преценка за възможностите”, споделя опита си тя. Повод за търсенето й стават редица пътувания по програма „Еразъм”. Благодарение на тях тя черпи много идеи, опит и вдъхновение от хора от цяла Европа, занимаващи се със социално предприемачество. По програмата тя пътува от 16-годишна, а това много и помага да види и използва възможностите, които младите хора имат в днешно време – да пътуват, да се образоват и да обменят опит.
Бримки търсачи
Клиентите на Цвети-Слава са предимно жени между 18 и 50 години, но все повече мъже проявяват интерес към продуктите, най-вече за подарък. „Голяма част от търсенето идва от хора, които са привърженици на “handmade” продуктите или такива, които искат да живеят природосъобразно или изпитват нужда да са по-социално отговорни.