Водици – трите магични дни, в които водата сбъдва и пречиства

Водици – трите магични дни, в които водата сбъдва и пречиства

Водата е основен елемент, един от символите на земния живот и това ѝ отрежда специално място в митологията на народите и в религиозните системи по света. Благодарение на животворната ѝ сила, планетата ни изобилства от живот и съвсем основателно в културата на някои индиански племена на водата се гледа като на кръвоносна система – реките и потоците се стичат надолу по планинските склонове и се спускат през долините като своеобразни артерии и вени на земята.

Животът – такъв, какъвто го познаваме, зависи от водата. За нашите предци назад във времето тази зависимост е била още по-осезаема – от това дали годината ще бъде дъждовна или ще донесе суша, е зависело изхранването на семейството. Освен напоителните и животворни свойства на водната стихия старите българи познавали добре и нейната унищожителна мощ и вероятно именно осъзнаването на тази двойнствена сила е в основата на голямата почит, която народът ни ѝ засвидетелства.

Древният български празник на водата

В началото на календарната година предците ни отдавали почит на стихията, вкоято се заражда животът. Народът ни ѝ е отредил голям тридневен празник – на 5-и, 6-и и 7-и януари, наречен Водици. Обичаят е много стар, води началото си още времената преди Христа и е пряко свързан с мистичната сила на животворната течност. Вярата в способността на водата да лекува, пречиства и помни е вплетена в редица обичаи и ритуали на старите българи. Традицията на Водици дава символичен старт на новата година – прави се за наричане на новия слънчев цикъл и пречистване за едно ново начало.

река

Нощта на Мълчаната вода

Ритуалите на Водици започват на 5-и януари след залез слънце. Според народните вярвания, нощта на 5-и срещу 6-и януари е една от най-магичните нощи в годината, в която се вярва, че стихията „чува“ най-силно. Тогава се прави Мълчаната вода– един от най-старите ритуали, свързани с природните елементи, които са разпространени по нашите земи.

След като падне здрач в менче или стъклен съд се налива чиста изворна вода и в пълно мълчание се носи до мястото, където ще бъде използвана. Вярва се, че да се мълчи пред водата запазва нейната чистота, а заедно с това и магическата ѝ сила, което дава възможност за последващата част от ритуала – зареждането на водата чрез наричане.

Наричането на мълчаната вода е лично, не се прави за друг човек. Ритуалът се извършва навън – в двора, на балкона или прозореца – под открито небе, за което се вярва, че тази нощ се отваря и всички молитви биват чути. Смята се, че силата на водата е най-голяма точно преди полунощ. Тогава съдът с водата се обгръща плътно с две ръце. Поверието повелява да изречеш на глас кой си, кой е твоят род и след като водата вече те „познава“, да ѝ довериш гласно най-съкровените си желания, сбъдването на които ще донесе радост в живота ти. Вярва се, че в думите, изречени ясно и категорично, съдържащи волята на човека за някаква промяна, за нещо ново, зареждат водата. Така от мълчана водата става наречена и носи енергията на изреченото желание. Затова се твърди, че силата на водата се предава от емоцията, която наричащият влага в изреченото и от вярата, изпълваща душата му. След изричането на желаното наричащият може да притихне и да си представи как ще изглежда животът му, когато пожеланото се сбъдне и да се опита да „види“ тази картина, оглеждайки се във водата. Тази част от ритуала завършва с думите: „Нека реченото бъде сторено!“ или просто „Да бъде!“, след което водата се оставя да пренощува под звездите, да поеме словото и да се „пренареди“, за да му вдъхне живот.

На сутринта първо се отива при наречената вода – отпива се от нея и се измиват очите. После се скланя чело пред нея и се благодари. Останалото от наречената вода може да се внесе в дома – да се поръси с нея или да се запази.

Магия или забравено познание?

Възможно ли е практиките, свързани с природни елементи и явления, които с недоверие и боязливост, а понякога дори насмешка наричаме „магия“ да са просто старо и забравено знание за природните сили? Могъщ ресурс, който сме отхвърлили, защото все още нямаме научно обяснение за него?

Предците ни несъмнено са вярвали в паметта на водата и способността ѝ да се зарежда от думите, защото са се осланяли на това нейно свойство във всяко наричане. При първия ритуал на Водици народът ни е знаел, че силата на водата се крие именно в това тя да бъде взета директно от извора и да бъде опазена от енергията на човешката реч, т. е. да се съхрани чистотата на нейната енергийна структура на вибрационно ниво, която чрез мълчанието остава ненарушена. А след това думите, с които бива наречена, пропити с човешките емоции и вяра, зареждат водата с енергията на сбъдването.

С напредъка на технологиите животът ни се отдалечава все повече от природата и нейните естествени ритми и сили. Днес почитаме водата като ценен за здравето на нашето тяло ресурс, проверяваме химичния ѝ състав, говорим за замърсяването ѝ, за това колко чаши на ден трябва да изпием, за да сме добре хидратирани и организмът ни да функционира правилно. Но имали ли сме знание за нейната способност да запаметява и да пренася информация по специфичен начин? Знание, което днес науката все още се опитва да докаже?

Наясно сме, че всеки звук има определена вибрация, каквато притежават съответно и звуците на човешката реч. Японският изследовател Масару Емото, автор на книгата „Тайните послания на водата“, прави експериементи със свойствата на животворната течност и открива, че тя реагира на речта – нейната кристална структура и респективно качествата ѝ се променят под въздействието на вибрацията на положително или негативно натоварени думи, т.е. емоциите на човека оказват силно влияние върху нея.

снежинка

Знаем, че всяка дума носи определена емоционална натовареност. Словото е тясно свързано с човешките емоции. Чрез него не само успяваме да говорим за този свой вътрешен емоционален свят, но и можем да го изразим в него. Изричаме клетви при встъпване в свещен съюз или поемане на отговорна длъжност, на празниците отправяме благопожелания на близките си и дори всекидневните ни поздрави са малки „заклинания“ за благополучие.

Несъмнено най-силният пример за твърдението, че словото въздейства върху реалността ни, е съществуването на молитвата. Пречистващата сила на водата е позната и широко застъпена и в ритуалите на хриянството, например ръсенето със светена вода за здраве и ритуалното къпане на бебето на Светото Кръщение – едно от седемте тайнства на вярата, при което човек се очиства от греховете.

Пречистващата сила на водата

Днес ритуалите на 6-и и 7-и януари (нов стил) са свързани едновременно с народните поверия за водата от езическото ни минало и с християнската вяра.

На втория ден от празника Водици старите българи почитали Мъжкото начало. На Мъжки водици млади мъже се хвърляли в реката за здраве и играели в нея хоро за придобиване на „мъжка сила“. В нашето съвремие на 6-и януари се почита Богоявление – според православния календар празникът Йордановден отбелязва кръщението на Исус Христос от Йоан Кръстител в река Йордан и е съпроводено с ритуалното хвърляне на кръста от свещеника и надпревара той да бъде изваден. Има сведения, че хвърлянето на дървен кръст е много стар предхристиянски обичай по нашите земи, който символизира връщането на животворното начало на водата. Затова на този ден, къпейки се в леденостудените води на реката, мъжете в миналото се лекували, заздравявали тялото и духа си, а „живата вода“ „отмивала“ от тях всяка болест и грях.

кръст вода

Третият ден от празника е свързан с Женското начало и се наричал Женски водици. Тогава млади жени и женски отрочета до една година се миели във водата и около нея се играело хоро, след което жените понасяли котли с жива вода от реките и ръсели с тях за здраве и благоденствие. В някои райони на този ден се гадаело и предсказвало за любов и зачеване. На 7-и януари християните честват Ивановден – празник на Йоан Кръстител, който проповядвал и кръщавал хората. На този ден задължително именяците се окъпват със студена вода за здраве.

Този ден бележел края на всички коледни празници и Женското и Мъжкото начало се обединяват от водата, след което започвал сватбеният период.

Българските традиции и обичаи с тяхното удивително многообразие и неповторимост неизменно съпътстват и осмислят живота на редица поколения. Старите хора казвали: „Ние си отиваме, но това, което е било, остава“. Времето минава, но в народната памет наистина остават тези „живи въгленчета“ на богатство и мъдрост, които ние, потомците, можем на свой ред да изровим, преосмислим и „вплетем“ в нашия съвременен бит и може би по този начин да се доближим отново до природата и да си спомним забравеното знание за нейните сили.

Относно автора

Йоана Димитрова

Потомка на стар чипровски род, която избира да остане в родния си край, където чувства, че принадлежи. Вълнува се от автентичните български обичаи и вярвания, величието на природата и всяко доказателство, че един непримирим човешки дух е способен да промени света. Стреми се да открива хоризонти там, където досега са чертани граници. Усеща магията на думите, силата им да влияят, въодушевяват, окриляват. Работи със страст това, което обича, и се стреми да вдъхновява и останалите да следват призванието си. С това допринася към промяната, която иска да види в обичания роден Северозапад.

Прочетете и другите материали на автора тук